اخبار

راهکارهای لوله کشی ساختمان + صفر تا صد مراحل اجرای آن

راهکار های لوله کشی ساختمان-برقاب سازه

یکی از مهم ترین اقداماتی که قبل از آغاز پروژه های ساختمانی باید به آن توجه نمود تعیین شیوه های مناسب لوله کشی و به دنبال آن تهیه کردن تجهیزات لازم است ؛ لوله کشی ساختمان به روش های متنوع و گوناگونی قابل انجام است که بهترین روش برای انتخاب آنها در ابتدا شناسایی تمامی این روش ها می باشد ؛ این کار بدین صورت است که در ابتدا با بررسی و مقایسه این روش ها در نظر گرفتن نقشه و شرایط ساخت ساختمان و میزان بودجه ی اختصاص داده شده در این زمینه می شود مناسب ترین راهکارهای لوله کشی ساختمان انتخاب کرد .

بهترین راهکارهای لوله کشی ساختمان

در ادامه بهترین روش های لوله کشی ساختمان را توضیح خواهیم داد ؛ لوله کشی ساختمان به صورت کلی به صورت های زیر انجام می شود .

لوله کشی سنتی :

این نوع لوله کشی از قدیم در ساختمان سازی مرسوم بوده و می شود گفت اکثر ساختمان ها در گذشته از این روش برای لوله کشی ساختمان های خود استفاده می کردند ؛ در آن دوره بیشتر از لوله های فلزی برای لوله کشی های ساختمان استفاده می شد .

با توجه به دلایلی که حائز اهمیت نمیز هستند از جمله أجرت و دستمزد بالا به دلیل سختی کار و زنگ زدگی لوله ها در طولانی مدت و هم به دلیل سنگین بودن لوله های فلزی اکنون دیگر از لوله کشی سنتی در ساختمان خیلی کم و به ندرت استفاده می شود.

لوله کشی آب و فاضلاب در اصفهان

 

راهکار های لوله کشی ساختمان-برقاب سازه

لوله کشی به صورت انشعابی :

در این نوع لوله کشی آب از طریق لوله های انشعابی در تمامی ساختمان منتشر می شود که از لوله ی اصلی نشات گرفته است ؛ در این روش لوله ی اصلی پس از نصب کنتور و زمانی که از خیابان وارد ساختمان شد مستقیما در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .

شکل استفاده از لوله های انشعابی به این صورت است که برای هر محل مصرف آب یمک انشعاب از لوله ی اصلی گرفته شده است و در پایان کل مسیر لوله کشی بهم وصل و متصل می شود ؛ لوله کشی انشعابی را بعد از منسوخ شدن و کنار گذاشته شدن لوله های فلزی با لوله های پلیمری انجام می دهند .

برای انجام دادن لوله کشی آبگرم یک رایزر اصلی وارد وسیله حرارتی شده و از خروجی آن آب گرم خارج می شود ؛ شکل لوله کشی انشعابی به دو صورت توکار و لوله کشی انشعابی به صورت روکار است .

تعمیر شیرآلات در اصفهان

لوله کشی به صورت کلکتوری :

علت نام گذاری این لوله کشی به کلکتور به دلیل استفاده از  وسیله ای به نام کلکتور در این مدل لوله کشی می باشد .

این مدل لوله کشی مدرنیته و پیشرفته است تابع قوانین لوله کشی سنتی و انشعابی نمی باشد ؛ این نوع لوله کشی بر خلاف لوله کشی های انشعابی می تواند با مدل های دیگر لوله کشی نیز در ساخنمان به کار رود .

در این شیوه لوله کشی رایزر اصلی آب بعد از ورود از خیابان به داخل ساختمانی که بناست لوله کشی کلکتوری در آن انجام شود وارد کلکتور می شود و سپس در محل های مختلف بنا برالزام مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در اصل در این شیوه رایزر اصلی در درون کلکتور منشعب خواهد شد .

بهترین روش لوله کشی ساختمان را می توان براساس فاکتور هایی همانند سرعت اجرا ، قیمت تمام شده اجرای کار ، کیفیت کار انجام شده ، حفظ و نگهداری از لوله کشی آب در ساختمان پیدا نمود ؛ البته یکی از فاکتور های مهم در پیدا کردن بهترین روش لوله کشی شکل سازه می باشد ؛ منظور از شکل سازه این است که ساختمان در حال ساخت است یا ساخته شده است ؛ این عامل یمی از مهم ترین موارد برای پیدا کردن بهترین راهکار های لوله کشی ساختمان است که نمی توان هیچگاه از آن چشم پوشی کرد به خصوص اگر بخواهید در طبقه ای جدید و مجزا لوله کشی نمایید .

هزینه لوله کشی ساختمان

راهکار های لوله کشی ساختمان-برقاب سازه

با یک حساب و کتاب خیلی ساده می شود گفت که لوله کشی روکار کمترین میزان از هزینه را برای صاحب خانه ایجاد می نماید و لوله کشی به صورت انشعابی رتبه دوم را در هزینه تمام شده لوله کشی ساختمان بدست می آورد .

در لوله کشی انشعابی به دلیل عدم استفاده از کلکتور هزینه لوله کشی بسیار کمتر از لوله کشی کلکتوری می باشد ؛ در لوله کشی کلکتوری مقدار پرت لوله ها و تعداد اتصالات آنها بسیار کمتر از سایر روش هاست ولی هزینه آنها به دلیل استفاده از کلکتور بسیار بیشتر است .

در ساختمان های در حال ساخت اگر از لوله کشی انشعابی  استفاده نمایید هزینه بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود .

نکات مهم در خصوص لوله کشی ساختمان

  1. در لوله کشی ساختمان باید از لوله هایی با سایز و اندازه های مناسب استفاده شود تا سر و صدا یا خوردگی لوله ها ایجاد نشود .
  2. برای لوله کشی باید از لوله هایی با مقاومت بالا استفاده شود تا به راحتی بتوانند در برابر دما و جریان و فشار آب مقاومت نمایند .
  3. باید به عایق کردن لوله ها بسیار توجه نمود زیرا عایق بندی صحیح لوله ها مانع از ترکیدن آنها و از بین رفتن حرارت لوله های آبگرم می شود .
  4. هنگام لوله کشی ساختمان ها باید به کیزان کناسب فشار آب توجه ویژه ای نمود زیرا فشار پایین سبب می شود تا استفاده از آب سرد دشوار و سخت شود و فشار آب بالا نیز ممکن است دچار ترکیدگی لوله ها شود .
  5. سیستم لوله کشی باید به نحوی تعبیه شود که لوله ها به تجهبرات آبرسانی مانند شیر ظرفشویی و … نزدیک باشد زیرا هرچه این فاصله بیشتر باشد سبب کاهش سرعت آب خواهد شد و در لوله های آبگرم نیز میزان حرارت آب کاهش پیدا می کند .

نکته مهم دیگری که در لوله کشی مورد توجه قرار می گیرد فشار معکوس است ؛ فشار معکوس هنگامی ایجاد می شود که فشار پایین دست از جریان اصلی بیشتر شود که می توان در این موارد از روش هایی همانند فاصله هوایی استفاده نمود .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.9]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *